16. ALTIZ KOZA FİLM FESTİVALİ

140
Görüntüleme

Adana’da 8 Haziran’da başlayan 16. Altın Koza Film Festivali 13 Haziran Cumartesi gecesi yapılan ödül töreniyle sona erdi. Törende festival kapsamında yapılan Ulusal Uzun Metrajlı Film Yarışması, Ulusal Öğrenci Filmleri Yarışması ve Akdeniz Ülkeleri Uluslararası Kısa Film Yarışması’nda ödül alan isimler açıklandı.Festival kapsamında yapılan ‘ Ulusal Uzun Metrajlı Film Yarışması’nda başkanlığını Nuri Bilge Ceylan’ın yaptığı ve oyuncu Bulut Aras, yazar ve senarist Füruzan, müzisyen Mazlum Çimen, oyuncu Meltem Cumbul, yönetmen Özcan Alper, oyuncu Özgü Namal, görüntü yönetmeni Uğur İçbak ve sinema yazarı ve akademisyen Prof. Dr. Zeynep Tül Akbal Süalp’ten oluşan jüri, filmler hakkında değerlendirmelerini yaptıktan sonra ödüllendirilen filmler ve sanatçılar açıklandı.Festivalde :*Ulusal Uzun Metrajlı Film Yarışması kapsamında verilen En İyi Film Ödülü, Aslı Ege’nin yönettiği ‘Köprüdekiler’ ve yönetmenliğini Pelin Esmer’in yaptığı ‘11’e 10’kala filmlerine verildi .*Büyük jüri Yılmaz Güney Ödülü’ne yönetmenliğini Orhan Eskiköy ve Özgür Doğan’ın yaptığı ‘İki Dil Bir Bavul’ isimli film layık görüldü.*16. Altın Koza Film Festivali Adana İzleyici Jürisi En İyi Film Ödülü ise Atalay Taşdiken’in ‘Mommo Kızkardeşim’ isimli filmine verildi.                *En iyi Yönetmen Ödülü’nü ‘Uzak İhtimal’ adlı filmiyle Mahmut Fazıl Coşkun aldı. Festivalde En İyi Kadın Oyuncu Ödülü ‘Uzak İhtimal’deki performansıyla GörkemYeltan’a verilirken, En İyi Erkek Oyuncu Ödülü’ne yine ‘Uzak İhtimal’ filmindeki oyunuyla Nadir Sarıbacak layık görüldü.*En İyi Görüntü Yönetmeni Ödülü’ne ‘Pus’ filminden Erkan Özcan ve ‘Süt’ filminden Özgür Erkek layık görüldü.*En İyi Senaryo Ödülü, ‘11’e 10 Kala’ filmiyle Pelin Esmer’e verildi.* En İyi Kurgu Ödülü’nü  ‘Pandora’nın Kutusu’ isimli filmdeki çalışmasıyla Franck Nakache aldı.*En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu Ödülü, Vicdan’daki rolüyle Tülin Özen’e verilirken, En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu Ödülü ise ‘Mommo Kızkardeşim’ filmindeki rolüyle Mustafa Uzun ve ‘Pandora’nın Kutusu’ filmindeki performansıyla Osman Sonant arasında paylaştırıldı.*Yarışmada En İyi Sanat Yönetmeni Ödülü’nü ‘Gölgesizler’ filmindeki çalışmasıyla Serdar Yılmaz aldı. En İyi Müzik kategorisinde ödül alan isim ise ‘Dilber’in Sekiz Günü’ filminden Nail Yurtsever oldu.*16.Altın Koza Film Festivali Ulusal Uzun Metrajlı Film Yarışması kapsamında verilen Umut Veren Genç Kadın Oyuncu Ödülü’ne ‘Hayatın Tuzu’ isimli filmdeki performansıyla Asiye Dinçsoy layık görülürken Umut Veren Genç Erkek Oyuncu Ödülü’nü ‘Süt’ filmindeki oyunuyla Melih Selçuk aldı.16. Altın Koza Film Festivali Ulusal Uzun Metrajlı Film Yarışması’nda En İyi Stüdyo kategorisinde ise ödül verilmedi. Ödül töreninde hem ödülleri veren hem de ödülleri değerlendiren Nuri Bilge Ceylan, filmlerin farklı stüdyolardan geçmesi bu ödülü anlamsızlaşmaktadır, ifadesini kullandı. Böylece jürinin bu ödülü iptal etme gerekçesi anlaşılmış oldu.*16. Altın Koza Film Festivali’nin Ulusal Uzun Metraj Film Yarışması’nda bu yıl verilen ve jüri üyeliğini sinema yazarları Özgür Şeyben, Uğur Vardan ve Yusuf Güven’in yaptığı ‘SİYAD En İyi Film Ödülü’ne ise yönetmenliğini Orhan Eskiköy ve Özgür Doğan’ın yaptığı ‘İki Dil Bir Bavul’ isimli film layık görüldü.  ‘Uzak İhtimal’in Büyük Başarısı ‘Uzak İhtimal’, Mahmut Fazıl Coşkun’un ilk uzun metrajlı filmi. Filmin senaryosunu Bektaş Topaloğlu, Görkem Yeltan, İsmail Kılıçarslan ve Tarık Tufan’dan oluşan dört isim yazmış. Filmin başrollerinde Nadir Sarıbacak, Görkem Yeltan ve Ersan Uysal var. Bu film bugüne kadar katıldığı her festivalde ödül kazandı. Film ocak ayında düzenlenen 38. Uluslararası Rotterdam Film Festivali’nde En İyi Film Ödülü’nü aldı. 28. İstanbul Uluslararası Film Festivali’nde En İyi Yönetmen, En İyi Senaryo ve En İyi Erkek Oyuncu ödüllerini aldı. Film 20-26 Nisan tarihleri arasında Avusturya’nın Linz kentinde düzenlenen Crossing Europe Film Festivali’nde En İyi Film Ödülü’ne layık görüldü. Film son olarak 16. Altın Koza Film Festivali’nde En İyi Yönetmen, En İyi Erkek Oyuncu ve En İyi Kadın Oyuncu Ödüllerini alarak bu festivalde en çok ödül kazanan film oldu.Uzak İhtimal’in her festivalde ödül alması hem jüri hem de izleyici tarafından beğenilmesi gerekçesiz bir durum değildir. Film senaryosu, oyuncuları, kurgusu, söyledikleri ve söylemedikleriyle, gösterdikleri ve sakladıklarıyla bir hayli ilgi çekici ve önemli. ‘Uzak İhtimal’, 16.Altın Koza Film Festivali’nde üç ödül birden alırken filme bir ödül de filmi seyrettiğim salonda seyiriciler tarafından verildi -ki bence en önemli ödül odur bir sanat eseri için- o da ‘umut ve suskunluk’tu.16. Altın Koza Film Festivali’nin ödüllerini açıklayan ödüllü yönetmenimiz Nuri Bilge Ceylan ödülleri açıklarken ‘bir filmin başrol oyuncuları en iyi erkek, en iyi kadın oyuncu ödüllerini alıyorsa en iyi yönetmen ödülü de o filmin yönetmenin olmalı diye düşündük’ ifadesini kullandı. Ne kadar doğru , haklı ve güzel bir ifadeydi. Bir filmin ödüle layık görülmesi filmin seyircisini de mutlu etmektedir. ‘Uzak İhtimal’in seyircileri eminim ki bu ödülleri beklemişlerdir. Seyirciler salondan çıkarken bu filme emeği geçen herkese binlerce teşekkür ettiler gözleriyle,susarak. Aynen ‘Uzak İhtimal’deki susuşlar gibi.‘Uzak İhtimal’,derin bir meseleyi derin bir bakışla sunan, düşünceleri anlatırken bağırmayan, duyguları dile getirirken coşmayan bir film. Film bir hikâye okunur gibi sunulmuş, elbette bir Mustafa Kutlu hikayesi. Ölümün, ayrılığın, yoksulluğun, bağların, bahçelerin, şehirlerin, köylerin, köprülerin sözcüklere sığdırıldığı gibi aşkı, insanlığı, İslam’ı, Hristiyanlığı, vefayı, sevgiyi görünenlere ve görünmeyenlere, yarım fotoğraflara sığdırmış bir film ‘Uzak İhtimal’. Bir kez daha gördük ki bu ülkenin gazetecilere bırakılmayacak kadar önemli meseleleri varmış ve bu meselelerin çözümü hiç de anlatıldığı kadar zor değilmiş. İstanbul’da Galata’da müezzinlik yapan Musa ile rahibe adayı Clara derin bir aşk çemberinde buluşabiliyorlar ve söylenmeyen, konuşulamayan bir aşkı yaşayabiliyorlar. Önce İmam Hatip daha sonra İlahiyat önlisans eğitimi alan Musa, kilisede doğan ve yaşayan, rahibe adayı Clara’ya emek ve sevgi verecek kadar güçlü bir yüreğe sahipmiş. Kendi çevresine bile sevgi gösteremeyeceği düşünülen bir kimliğin, sevginin yüceliğini ve temizliğini göstermesi elbette önemlidir. ‘Uzak İhtimal’ bir kimliğin, bir yüceliğin yakınlaşmasını ve tanınmasını sağlamış.‘Uzak İhtimal’in senaryosu çok etkileyici ve senaryo komediyle dramı çok güzel birleştirmiş. İbrahim Hoca’nın Musa’yı sorgularken gönlündeki kadın için ‘dindar mı’sorusuna Musa’nın ‘dindar’ yanıtı kurgunun, senaryonun, mizahın, ironinin, dramın, kahkahanın ve hıçkırıkların birleşme noktasıdır. Filmde duygu ve düşüncelerin sözden ziyade eylem ağırlıklı olarak anlatılması filme ayrı bir incelik ve akıcılık kazandırmış. İstanbul ruhunun, İstanbul görüntüleriyle sunulması da filmi oldukça bütünlemiş.‘Uzak İhtimal’, sevginin ve aşkın yaygınlaştığı kadar yozlaştığı ve yavanlaştığı günümüzde derin bir duyguyu hâl diliyle ortaya koymakta. Söylemeden anlatan, göstermeden öğreten, acıtmadan ağlatan, gıdıklamadan güldüren bir film. Son on beş yılda özgürleşen, özgünleşen Türk sinemasına önemli bir katkı sunacaktır ‘Uzak İhtimal’… 

Paylaş

Bu Sayının Diğer Yazıları

MUHASEBE / Ay Vakti
VE ÇAĞ ALESTA / Alâaddin Soykan
İBNİ BATUTA’YA GÖRE ANADOLU’DA AHİLİK ... / İsmail Katgı
ALNIMDA IŞILTISI SULARIN / Mustafa Özçelik
SABAHÇI KAHVEHANELERİ / KARINCA / Sedat Umran
Tümünü Göster